איסוף מידע ומודיעין מעסקים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

כולנו יודעים שאנשים פונים למשרד חקירות במרכז פרטי ושירותים של חוקר פרטי לצורך ביצוע מעקבים וחקירות. כאשר אנו שומעים את המושג חוקר פרטי, אנו מייד חושבים על חקירות כלכליות, חקירת בגידה ודברים בסגנון. אך לפעמים אנו מפספסים את הנקודה שחוקרים פרטיים יכולים גם לעשות עבודה חשובה מאוד לצורך השגת מידע עסקי. לא כל העבודה של חוקרים פרטיים היא איסוף ראיות משפטיות, ישנן דרכים אחרות בהן הם יכולים לסייע לעסק.

לנהל עסק היום זוהי משימה לא קלה. הסביבה העסקית השתנתה מאוד ממה שהייתה לפני שני עשורים. מצד אחד ישנו גידול בתחרות, גידול הנובע בחלקו מנגישות גבוהה יותר של השווקים הבינלאומיים. לדוגמה, כל ישראלי יכול לקנות מוצר ישירות מספקים בסין ולקבל אותו באמצעות הדואר. מהצד השני של אותו המטבע, יש גם יותר הזדמנויות עבור העסקים. זוהי רק דוגמה אחת לשינויים שחלו בעולם העסקים. שינוי נוסף וחשוב שחל בעולם הוא כמות המידע העסקי אשר מסתובבת בצורה חופשית ומפוזרת, וגם הכלים הטכנולוגיים אשר זמינים היום עבור עסקים. עסקים אשר רוצים להצליח צריכים לשים דגש גדול על איסוף מידע וניתוח מידע. בעזרת מידע איכותי והסקת מסקנות תוכלו לנקוט בצעדים עסקיים תוך כדי שימוש באסטרטגיות מנצחות, ותוך כדי הפחתת סיכונים. למידע ואיסוף מידע ישנם היבטים רבים – הפעם נדבר על מודיעין עסקי, התחום של איסוף מידע ומודיעין מעסקים לצורך ניתוח והסקת מסקנות התומכות בפעילות הארגונית. אך ראשית בואו נבהיר היטב מהו מודיעין עסקי ומה הוא לא.

מהו מודיעין עסקי?

נתחיל מהגדרת המושג מודיעין עסקי; מודיעין עסקי, המכונה גם מודיעין מסחרי, מתייחס לאיסוף שיטתי של מידע מהסביבה העסקית, מידע אשר יכול לסייע לארגון להשיג את מטרותיו באמצעות טקטיקות, אסטרטגיות והחלטות עסקיות המבוססות על המידע אשר נאסף. המידע יכול להיות מידע על מתחרים, לקוחות או על כל גוף הפועל בשוק ויכול ליצור איום על הפעילות העסקית שלכם או הזדמנות. מידע טוב ואיכותי יכול להעניק לכם, בעלי העסקים והמנהלים, יתרון תחרותי. כל החלטה המתקבלת בארגון במצב של מידע המאפשר לכם לראות את התמונה המלאה, עדיפה על פני החלטה הנעשית בתנאים של אי וודאות וחוסר ידיעה. זהו מקור כוחו של המודיעין העסקי.

מודיעין עסקי לעומת ריגול עסקי

כאשר אתם קוראים על איסוף מידע עסקי ומעורבות של חוקרים פרטיים בתחום, אתם עשויים להתחיל לדמיין חוקר פרטי עם כובע גרב ופנס, המצלם בחשכה מסמכי תאגיד גנובים, או אולי חס וחלילה פריצה לחשבונות דואר אלקטרוני של מנהלי החברה; האזנות סתר; מעקבים ועוד כל מיני דברים שנראו כאילו נלקחו מסרטים הוליוודיים. סליחה שאנו שוברים לכם את המיתוס על איסוף מודיעין עסקי, אך מודיעין עסקי ואיסוף מידע עסקי בידי משרדי חקירות במרכז הוא ממש לא ריגול עסקי. ריגול ואיסוף מידע בדרכים המהוות עבירה על החוק הוא דבר שמוטב שיישאר בסרטים הוליוודיים או סדרות הנטפליקס, זהו ממש לא השירות שאנו במשרד חקירות פרטי מספקים ללקוחותינו.

אנו, במשרדי החקירות, מציעים שירות של איסוף מידע ממקורות זמינים וגלויים. כל ארגון משאיר אחריו אינספור עקבות המעידות על פעולותיו ותכניותיו העסקיות. לפעמים זה נעשה מתוך חוסר זהירות ולפעמים מהסיבה הפשוטה שלא ממש ניתן להתנהל בסודיות מוחלטת בתוך הסביבה העסקית. המידע זמין תמיד, אך יש צורך לאסוף אותו בצורה שיטתית וזהו בעצם מהות השירות אשר תוכלו לקבל אצל חוקרים פרטיים המתעסקים במודיעין עסקי.

כאשר מדברים על מידע עסקי, המידע זמין, אפילו יותר מידי זמין; ישנן כמויות כל כך גדולות של מידע, עד שהאתגר האמתי הוא להפריד את העיקר מן הטפל. חוקר פרטי, המיומן באיסוף מידע עסקי יודע היכן לחפש את המידע, עובד לפי מתודות לאיסוף מידע וגם משלים את התשבץ באמצעות הצלבת המידע. גוגל, רשתות חברתיות, מאגרי מידע ודברים בסגנון, יכולים להיות כלים חשובים ורבי ערך באיסוף מידע עסקי מועיל ובעל ערך. האתגר הוא לסנן את המידע ולהסיק ממנו את המסקנות הנכונות.

לסיכום, איסוף מודיעין עסקי בידי חוקרים פרטיים הוא ממש לא ריגול עסקי. מדובר בפרקטיקה לגיטימית וחוקית של איסוף מידע ממקורות גלויים. הדגש כאן הוא על איסוף מידע חדש עבור הארגון, זאת בניגוד לתחום הבינה העסקית (BI)  המתעסקת בטכנולוגיות לניתוח מידע ארגוני ולא איסוף מידע.

איסוף מודיעין עסקי

ישנם אינספור מקומות בהם ניתן לחפש את המידע העסקי, גם בארץ וגם בחוץ לארץ. רשת האינטרנט לוקחת תפקיד חשוב באיסוף המידע. אך לא רק האינטרנט מסייע לנו למצוא מידע. מילת המפתח באיסוף מידע עסקי היא יצירתיות ודמיון; כאשר אנו (משרדי חקירות במרכז בשיתוף עם הלקוח) מגדירים את המטרות של איסוף המידע, יש להיות יצירתיים ולחשוב היכן ניתן למצוא אותו.

דוגמה טובה למידע אשר חשוף לעיני כל, הן הרשתות החברתיות. ישנן רשתות חברתיות כמו למשל לינקדאין, המזוהה עם עולם העסקים ובה ניתן לשאוב מידע רב על ארגונים. לדוגמה אם חברה ישראלית החלה להעסיק מומחה לשיווק באמריקה הלטינית, זה יכול להיות סימן ראשון המעיד על תכניותיה של החברה לגבי חדירה לשוק זה. לצורך השלמת התמונה נוכל לעקוב אחר חשבונות הפייסבןק של עובדי החברה; תמונה תמימה של כמה מהמנהלים או עובדים אחרים במסעדה במקסיקו סיטי או ריו דה ז’אנרו יכולה לחזק את הסברה כי החברה נכנסת לשוק זה.

אך כפי שאמרנו, לא רק רשתות חברתיות מסייעות לנו באיסוף המידע העסקי. שיטות נוספות בהם משתמשים חוקרים פרטיים לצורך איסוף מודיעין עסקי:

  • אינטראקציה ישירה עם העסק – כאשר אנו רוצים לאסוף מידע על מדיניות מחירים, אסטרטגיה שיווקית, מוצרים ועוד, אנו יכולים לעשות זאת באמצעות אינטראקציה ישירה עם העסק באמצעות רכישת מוצר בנקודות המכירה, פנייה למוקד השירות וכו‘.
  • תערוכות וכנסים – עסקים מרבים להשתתף בתערוכות וכנסים, בארץ ובעולם. במקומות אלו ניתן לשאוב כמויות גדולות של מידע עסקי. לפעמים עצם ההשתתפות של נציגים מסוימים בתערוכה יכולה כבר להיות מידע חשוב בפני עצמו. אך זוהי רק ההתחלה, בתערוכות וכנסים ניתן ללמוד הרבה על מגמות השוק; טכנולוגיות; תכניות ממשלה ועוד
  • מאגרי מידע – ישנם אינספור מאגרי מידע של ארגונים שונים וגם ממשלות. אלו יכולים להיות מאגרי מידע של ארגונים פרטיים, ארגוני ממשלה, אקדמיה ועוד. מאגרי מידע עוסקים במגוון גדול של נושאים, בהתאם לנושא הנבדק, ניתן להפיק מהם ערך רב לצורך איסוף מידע עסקי.

אלו הן רק כמה דוגמאות למקורות המידע הזמינים.

כיצד מודיעין עסקי תורם לעסק?

כבר אמרנו שאיסוף מידע עסקי יכול לסייע לעסק לזהות איומים והזדמנויות, וכך לקבל את ההחלטות הנכונות; החלטות המבוססות על מידע ולא על תחושות בטן ודברים לא מבוססים. להלן כמה דוגמאות ליכולות של מודיעין עסקי:

מודיעין עסקי יכול לעזור לכם להרכיב מפה של התחרות בשוק. כך תוכלו לזהות את המתחרים ולאמוד את כוחו של כל מתחרה. ככל שעבודת המחקר יותר מעמיקה, כך גם תוכלו להבין את אסטרטגיית השיווק של המתחרים, דבר אשר יעזור לכם למצוא את מקומכם בשוק, בנישה הנכונה. בעצם תוכלו לבנות אסטרטגיה שיווקית המבדלת אתכם ביחס למתחרים. אך מודיעין עסקי מעניק לכם יותר מאשר הבנת אסטרטגיית השיווק של המתחרים; בעזרת איסוף מידע עסקי תוכלו ממש לקבל מבט פנימי אל המתחרים, השינויים הפנים ארגוניים והמהלכים בהם הם נוקטים.

חקירות פרטיות יכולות גם להביא לכם מידע על שווקים והזדמנויות חדשות. כל שינוי בסביבה העסקית, כולל שינוי רגולציה, שינויים גאופוליטיים, תכניות ממשלה ועוד, יוצרים הזדמנויות חדשות. מודיעין עסקי יכול לסייע לכם לזהות את ההזדמנויות בזמן ולהקדים את המתחרים שלכם. אם למשל נפתח שוק חדש, בעקבות שינויי רגולציה או שינויים פוליטיים, זיהוי מוקדם יעניק לכם יתרון.

העסק שלכם חייב להיות מודע גם לאיומים העסקיים. בדיוק כפי ששינויים בסביבה העסקית יכולים להיות הזדמנות עבור העסק, הם גם יכולים להוות איום. לפעמים מידע עסקי הוא מה שהופך איום להזדמנות. איסוף נכון של מודיעין עסקי מאפשר לכם לזהות את כל האיומים העסקיים בטווח הקצר והטווח הארוך.

מידע עסקי יכול להציל את הארגון שלכם מקבלת החלטות שגויות. למשל, בעזרת חוקרים פרטיים תוכלו לבצע בדיקת נאותות בטרם השקעה על מנת לדעת שהמשקיע או הארגון שעומד מאחוריו לא יסבכו אתכם. לדוגמה, אם יש לכם משקיע מארצות הבית ששמו ג’פרי אפשטיין, אולי תרצו לדעת אילו האשמות עומדות נגדו בטרם תחתמו איתו על חוזה.

משרד החקירות שלנו, “געש“, בהובלת אייל אלייזה, מזמין אתכם ליצור קשר בכל עת ובכל נושא על מנת לקבל ייעוץ חינמי לגבי סל הכלים העומד לרשותכם.

דילוג לתוכן